Om att tappa vilja

Vi lär oss tidigt att våra liv inte är statiska,
att människan och livet är föränderligt och flexibelt.
Vi får lära oss om livets olika faser, innan vi ens har lärt oss vad fas innebär, 
och vi får veta att döden är ett naturligt skede i livets cykel. 
Det vi inte får lära oss i samma utsträckning är om drömmar och viljors föränderlighet och död.
Om att omprioritera i fas med vår utveckling, och att inte alltid behöva känna sorg för att någonting eller någon faller bort.
På samma sätt som vi förändras, går vidare, utvecklas och invecklas, ändras våra prioriteringar och vägskålar.
Det jag var villig att kämpa för ett decennium sedan har förmodligen ändrats och skändats ett antal gånger.
Den relationen jag hade till mig själv och andra för femton, tjugo år sedan eller förra året eller minuten har även den förhoppningsvis justerats och omvandlats ett tiotusental gånger eller mer. 
Min vilja då och vilja nu likaså. För att inte tala om min kapacitet. 
På något sätt tenderar vi dock att fastna i det förgångna. 
I vad vi ville, vad vi kunde, vad vi kände. 
Sentimentala stackare.
Skillnaden mellan att vilja och att kunna är enorm. 
På samma sätt som att skillnaden mellan att vilja och att måsta kan vara skillnaden mellan liv och död,
är skillnaden mellan att vilja och att kunna minst lika viktig. 
Jag vill, men jag kan inte är vardagsmat i svenska hjärnor. 
Jag kan, men jag vill inte är en mer sällsynt fras. 
Du vill så du kan är en klämcheck fras. Du kan men du vill int rimmar inte lika fint.
Jag blir ofta sorgsen när något eller någonting faller bort ut mitt liv.
Ofta tänker jag att det beror på att jag vill men inte är förmögen att hålla den eller det kvar.
Denna gång tänker jag annorlunda. 
Jag kan, men jag vill inte kämpa för att hålla kvar. 
Det är inte värt energitömningen, känsloslakten och hjärtkaoset det skapar. 
Det är sorgsamt, men en annorlunda sorg. 
En medveten sorg som kommer av att vara kapabel men att välja bort. 
Välja bort för att jag har förändrats, för att jag har gått vidare.
Välja bort för att jag inte längre prioriterar eller engagerar i.
Välja bort för att jag inte längre vill bli dränerad på min energi och styrka.
Välja bort för att jag inte längre vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0